Jumaat, 20 Jun 2008

IMAM KHOMIENI DAN PERJUANGAN TAUHID

IMAM KHOMIENI DAN PERJUANGAN TAUHID

Berbicara tentang Imam Khomeini, pasti ada dua perkara yang akan sepakati oleh para pembentang kertas kerja. Pertama, beliau adalah seorang tokoh yang amat luar biasa dan mukjizat abad ke 20, kedua, apa saja yang kita bicarakan tentang beliau, beliau lebih hebat dari apa yang kita bicarakan.

Kita kembali mengingati peristiwa tahun 1979 di mana dunia dikejutkan dengan sebuah Revolusi yang tidak berpihak kepada barat dan timur. Revolusi yang dipimpin oleh seorang Mullah tua, berjanggut putih dan berserban hitam. Revolusi yang menjadi harapan bagi kaum mustadafin serta menjadi dambaan dan impian pada perjuang Islam seluruh dunia. Revolusi yang disertakan dengan laungan ‘Allahu Akhbar’ dan seruan ‘Tidak timur dan tidak barat tetapi Islam’. Revolusi yang menjadi jambatan kepada pepaduan umat Islam dan kekuatan kepada golongan tertindas seluruh dunia. Sejak itu hingga kini nama Khomeini menjadi sebutan baik pada yang kawan mahupun lawan.

Kemenangan Revolusi Islam Iran, sebagaimana kata Imam Khomeini adalah kemenangan darah mengalahkan pedang, memiliki sejarah yang panjang. Walaupun kekuatan rakyat memainkan peranan penting dalam kemenangan revolusi, tetapi inti atau sebab utama dari kemenangan itu lahir diri Imam sendiri yang merupakan nahkoda utama hingga berdirinya Republik Islam Iran. Boleh dikatakan bahawa rahsia kemenangan revolusi adalah Imam itu sendiri dan jika kita mahu mengenal pasti sebab kemenangan revolusi bererti kita mesti mengenal Imam Khomeini terlebih dahulu. Apakah senjata yang digunakan oleh Imam hingga berjaya menumbangkan Raja bagi segala raja, Shah Iran yang didukung oleh ketenteraan dan setan besar Amerika.

Imam bermula kehidupan sebagai sorang pelajar ilmu yang menuntut di institusi Islam atau dikenali sebagai Hauza Ilmiah, bermula di tempat kelahiran beliau di kota Komein, Ghulpaigan dan meneruskan pembelajaran beliau ke kota Arak dan ketika Marhum Ayatullah Uzma Haeri membuka Hauza di kota Qom, beliau berpindah ke kota Qom. Imam amat bangga dengan gelaran Talabah iaitu penuntut Ilmu hingga pada penghujung hayatnya beliau masih mengelarkan dirinya sebagai seorang Talabah.

Sayid yang mulia ini sejak awalnya sudah menunjukkan kebolehannya dalam keilmuan.

Beliau seorang ahli Fakeh yang menguasai selok belok ilmu fekah dan memiliki kekuatan ijtihad. Ini melayakkan beliau memiliki jutaan orang untuk bertaqlid kepadanya dalam bidang fekah di seluruh dunia. Beliau juga adalah pakar bidang Usul Fekah yang merupakan cabang penting dalam mengeluarkan hukum-hukum fekah. Beliau juga adalah seorang Ahli Falfasah yang mengusai seluruh pandangan falsafah barat dan timur. Dalam menghargai para falsafah Yunani, beliau meletakan kedudukan Ahli Falsafah Islam seperti Al Farabi, Ibnu Sina dan terutamanya Mulla Sadra di kedudukan yang tinggi, malah beliau yang condong kepada Falsafah Hikmah Muta’aliyah Mulla Sadra tetap memiliki pandangan yang berbeza dalam beberapa perbahasan.

Dalam bidang Irfan pula, Imam bukan saja memiliki ilmu sahaja tetapi disertakan dengan pengamalannya, sesuatu yang jarang dimiliki oleh banyak orang. Beliau juga seorang penafsir Al Quran yang hebat. Tafsiran Basmallah dan Surah Al Fatiha beliau jelas menujukkan akan kehebatan beliau tentang ilmu tafsir. Beliau juga adalah seorang guru akhlak yang amat luar biasa, bukan saja dalam penguasaan ilmu akhlak tetapi pada amalan seharian beliau. Beliau juga seorang pakar dalam bidang metamatik dan reka bentuk. Tidak kurang hebatnya, beliau juga adalah seorang penyair yang hebat dan syair-syair sentuhan beliau menjelaskan akan tingginya maqam Tauhid dan Irfan beliau.

Imam disini juga adalah seorang mujtahid yang sempurna, yang memiliki kepakaran dalam semua bidang. Seluruh ilmu tersebut terkumpul dalam dirinya. Hari ini ribuan ulama besar di seluruh pelusuk dunia, pernah belajar dengan beliau atau belajar melalui murid beliau.

Imam menghabiskan puluhan tahun dalam belajar dan mengajar di kota Qom, itu kota ilmu bagi pengikut Ahlu Bait. Sebagai seorang mujtahid yang lengkap, Imam dilengkapi lagi dengan kekuatan politik dan kepekaan terhadap apa yang sedang berlaku dan yang akan berlaku.

Seumur hidupnya beliau tidak pernah menubuhkan sebarang parti atau mengikut mana-mana parti politik untuk berpolitik. Imam sering menegaskan bahawa agama kita itu adalah politik kita dan politik kita adalah agama kita. Sejak awal lagi beliau telah menegaskan akan bahayanya pengaruh Amerika dalam dunia Islam. Dan sejak awal lagi beliau telah mengingatkan bahawa masalah Pelestin adalah masalah umat Islam. Beliau telah menyampaikan pesan-pesan politik tentang bahaya Amerika dan masalah Pelestin pada musim Haji, jauh sebelum kemenangan Revolusi Islam di Iran.

Pergerakan Imam bermula di Hauza Ilmiah Qom. Ribuan murid telah dididik oleh beliau tetapi apakah beliau mengadakan kuliah-kuliah politik atau ceramah-ceramah politik untuk membentuk keder-keder pengerak? Tidak! dan itulah yang hebat tentang Imam, beliau mendidik murid-muridnya dengan kelas-kelas Fekah, Usul fekah, Tauhid, Falsafah, Irfan dan Akhlak. Malah kelas akhlak beliau beberapa kali dihalang oleh pihak Savak, polis khas Shah Iran ketika itu. Kelas akhlak Imam menghidupkan jiwa, Imam tidak perlu kepada slogan-slogan untuk meyedarkan manusia akan tanggung jawab mereka, Imam menyedarkan mereka bahawa apa tanggung jawab meraka terhadap Allah dengan sentuhan maknawi. Sering kali suara tangisan murid-murid beliau kedengaran dari kelas akhlak beliau terutama apabila Imam menyentuh tentang kiamat dan ahkirat. Syahid Mutahari mengatakan bahawa kelas akhlak Imam itu menghidupkan jiwa, dan dia sering tidak sabar menunggu hari Khamis dan Jumaat untuk menghadirkan diri dalam kelas tersebut. Adalah satu yang pelik apabila kelas akhlak beliau digeruni oleh polis rahsia Shah. Kitab 40 hadis Imam Khomeini adalah antara peninggalan dari kelas akhlak beliau, yang bermula dengan perbahasan jihad akhbar iaitu jihad melawan hawa nafsu.

Imam mengatakan bahawa dalam Islam perjuangan itu sendiri bukan tujuan tetapi merupakan wasilah kepada tujuan, jika tujuan itu bukan kerana Allah, maka perjuangan itu akan menjadi perjuangan syaitan atau hawa nafsu. Oleh itu Imam mengatakan bahawa perjuangan itu perlu bermula dari diri sendiri, dari individu, bermula dengan memerangi hawa nafsu, mengusai diri dari dikuasai oleh hawa nafsu, lalu individu itu membentuk masyarakat dan masyarakat ini akan menjadi masyarakat yang soleh.

Imam sentiasa meletakan Tauhid sebagai asas dan tujuan pergerakannya. Berbekal kepada Tauhid, perjuangan itu merupakan satu tanggung jawab yang wajib dilaksanakan. Imam sering mengatakan bahawa tugas kita adalah melaksanakan tanggung jawab, natijahnya bukan urusan kita, ia adalah urusan Allah. ‘Setiap seorang dari kita diperintahkan untuk melaksanakan tanggung jawab bukan diperintahkan untuk natijah’.

Imam pernah juga mengatakan ‘Revolusi Islam berlandaskan kepada Tauhid dan asas ini akan melindungi setiap urusan masyarakat’. Imam juga banyak kali mengulangi bahawa Revolusi dan Republik Islam Iran adalah wasilah bukan tujuan kerana tujuan adalah Allah.


Imam tidak pernah berkompromi tentang masalah Tauhid, jika ada orang yang cuba memiliki tujuan pergerakan yang berbeza, Imam akan menjauhkan orang itu dari pejuangannya. Imam sentiasa akan menerangkan tujuan dan arah perjuangannya dan membezakan antara hak dan batil dan antara Islam Muhammad dan Islam Amerika.

Selama 30 tahun perjuangan Imam sehingga kemenangan Revolusi Islam, sememangnya menjadi kemenangan kepada golongan tertindas yang sebagaimana kata Imam, kemenangan darah, gologan yang tidak memiliki kekuatan persenjataan tetapi yang mereka miliki hanyalah Tauhid. Imam juga sering mengatakan bahawa kemenangan Revolusi Islam di Iran adalah kerana kekuasaan Allah.

Imam mendidik kecintaan kepada Allah dalam perjuangannya. Cinta kepada yang Abadi dan memindahkan penghambaan kepada selain Allah kepada Allah. Ketika seseorang melihat keAgongan Allah, yang lain akan menjadi kecil. Imam adalah jelmaan manusia Tauhid, Insan Kamil dan Insan Ilahi. Segala tindak tanduknya berasaskan kerehdaan dan kemurkaan Allah.

Di tengah-tengah dunia seakan melihat bahawa tidak ada Negara yang boleh lepas dari pengaruh Amerika dan Rusia, muncul Imam dengan jalan yang akan menyelamatkan manusia dari penghambaan meterialistik. Sayid yang mulia ini, dari keturunan Rasulullah sememangnya berhak untuk dicontohkan dengan Rasulullah yang muncul membawa obor kebenaran pada puncak keegoan empayar Rom dan Farsi.

Hari ini kita mengingati Imam, bukan kerana dia sudah tidak bersama kita tetapi untuk menghidupkan dan menguatkan perjuangan Imam dalam diri kita. Walau hampir 20 tahun beliau telah meninggalkan alam fana ini tetapi kesan keberadaannya sentiasa bersama kita dan sentiasa kita merasakan seakan Imam sedang berbicara dengan kita dan menunjukkan kita jalan untuk melaksanakan tanggung jawab kita hari ini. Kita semua adalah putera-putera Imam yang didik dengan Tauhid oleh beliau, kita dibesarkan dengan cinta kepada Allah oleh beliau dan kita digerakkan dengan akhlak beliau didalam perjuangannya.

Semoga kita semua akan bersama dengan beliau di sisi datuk-datuk beliau, Rasulullah dan Ahlu Bait yang suci.
Bookmark and Share

Tiada ulasan:

Catat Ulasan