Selasa, 17 Jun 2008

KELAS MINGGU KETIGA

RENCANA SHABAB AL HUJJAT
SIRI IMAM
IMAM HUSSIN A.S.
Nama – Hussin
Gelaran – Syahid
Panggilan – Abu Abdillah
Lahir – Selasa, 3 Syaaban, tahun 4 Hijrah
Nama Ayah – Imam Ali Bin Abi Talib
Nama Ibu – Fatimah Az Zahra binti Rasulullah
Syahdah – pada umur 57 tahun, 10 Muharam , tahun 61 hijrah
Tempoh Imamah – 11 tahun
Maqam – Karbala, Iraq
Imam selepasnya – Imam Ali Zaianl Abidin
Imam Hussin ialah Imam yang ketiga selepas ayahnya Imam Ali as. dan abangnya Imam Hassan as. Dan selepasnya ada 9 orang Imam dari keturunannya.
Imam dilahirkan di Madinah, tiga tahun selepas Hijrah. Ia syahid pada tahun 61 Hijrah di Karbala dalam keadaan teraniaya dan kehausan. Ia dikebumikan di Karbala di mana maqamnya menjadi tumpuan penziarah pada sepanjang zaman.
Keutamaan Imam tidak terhitung banyaknya. Ia adalah ‘Bunga Rasulullah’ sebagaimana disabdakan oleh Rasulullah “puteraku Hassan dan Hussin adalah bunga-bungaku di dunia ini’ Rasulullah menambah lagi “Hussin dariku dan Aku dari Hussin”. Ia juga bersabda “Hassan dan Hussin adalah Imam, baik ketika mereka berdiri atau duduk’.
Imam memiliki akhlak yang terpuji dan banyak beribadah kepada Allah. Sebagaimana ayahnya, Imam biasa mendirikan solat malam sebanyak seribu rakaat.
Imam biasa memenuhkan guni dengan makanan dan memikulnya untuk diberikan kepada yang memerlukan. Ia adalah orang yang amat pemurah dan lunak kepada orang lain tetapi Imam tidak sekali-kali berkompromi dengan orang yang melanggar hukum Allah.
Sebagai contoh akan sifat kedermawan Imam, adalah ketika datang seorang arab kepadanya untuk memohon bantuan Imam untuk menyelesaikan masalahnya, orang Arab tersebut ketika bertemu Imam, langsung membaca sebuah syair.“Tiada siapa yang akan pulang kosong setelah mengetuk rumahmu dengan harapan dan simpati, kau adalah pemurah yang boleh diandalkan, ayahmu adalah penebas para kufar, jika tidak apa yang kami terima dari datukmu, pasti kami akan dibakar ke dalam api neraka”
Ketika Imam Hussin mendengar syair tersebut, ia memberikan orang Arab itu empat ribu dinnar dan berkata “Maafkan kami kerana hanya dapat membantu kamu dengan jumlah itu, jikalah baitul mal berada ditangan kami pasti kami akan memberikan lebih dari itu tetapi waktu telah mengkianati kami dan hanya sedikit yang ada ditangan”.
Agama Islam yang dibawa oleh datuknya Rasulullah saaw diselamatkan oleh keberanian dan pengorbananya. Malah dengannya Islam dapat berlangsung hingga kini. Adalah tepat gelarannya adalah Sayidul Syuhada iaitu pemimpin para syuhada.
Soalan:-
1. Kisahkan peristiwa kelahiran Imam Hussin a.s.
2. Kisahkan satu peristiwa sedih ketika Imam Hussin masih kecil ketika dengan Rasulullah
3. Apakah nama lain untuk Karbala?
4. Nyatakan nama-nama putera Imam Hassan dan Imam Hussin di Karbala dan nama sebenar Ali Asgar.
5. Sebutkan 5 nama wanita yang hadir dalam peristiwa Karbala.

USULUDIN

PELAJARAN 3 : SIFAT-SIFAT SUBUTIYAH

Sifat-sifat SUBUTIYAH ialah sifat yang ada pada Allah, dan antara sifat-sifat Allah adalah sebagaimana yang berikut:-

1. QADIM ertinya Allah itu Abadi, tiada awal dan akhir untukNya. Ia ada sebelum adanya yang lain. Ialah yang menjadikan semua benda dan semua benda ini akan berakhir manakala Ia akan tetap kekal.

2. QADIR ertinya Allah itu Berkuasa. Ia berkuasa atas setiap sesuatu dan atas setiap yang berlaku seperti penciptaan, kekal, mematikan, memberi nyawa dan lain-lain.

3. ALIM ertinya Allah itu Berilmu dan mengetahui setiap sesuatu, besar atau kecil, walau apa yang kita inginkan yang terselidung dalam hati kita. Tiada satu pun yang tersembunyi dari Ilmu Allah.

4. HAYY ertinya Allah itu Hidup dan Abadi.

5. MURID (Iradah) ertinya Allah Memiliki keinginanNya dan laranganNya sendiri. Segala seluruh keinginanNya adalah baik dan membina dan yang tidak itu, buruk dan menghancurkan. Seluruh perbuatannya berasaskan kehendakNya dan tiada apapun yang boleh mengalahkanNya.

6. MUDRIK ertinya Allah Merasakan, Ia juga Maha Mendengar dan Maha Melihat. Ia Ada di mana-mana. Ia melihat dan mendengar tanpa perlu mata dan telinga. Ia mengetahui setiap apa yang berlaku walau bisikan hati sekalipun.

7. MUTAKALIM ertinya Allah Mencipta Kata-Kata pada apapun jua. Ia adalah Pemilik alam. Ia akan berbicara dengan siapa yang ia kehendaki dari hamba-hambaNya seperti para Rasul dan Malaikat. Cara Allah berkata-kata dengan ia mencipta kata-kata pada apapun seperti pada pokok ketika berbicara dengan Rasulullah dan cahaya ketika dengan Rasulullah.

8. SADIQ ertinya Allah Benar dalam semua kata-kataNya dan janjiNya.

SEJARAH
PELAJARAN 3
Pada suatu waktu, bapa saudara Muhammad, Abu Thalib, , menasihati beliau untuk ikut berniaga dengan kafilah perniagaan Khadijah, seorang wanita Makkah yang kaya dan terhormat. Kemudian, Muhammad pun ditunjukkan untuk memimpin kafilah perniagaan tersebut.
Selama bergabung dalam kafilah perniagaannya, Khadijah amat tertarik dengan kejujuran, keteguhan, dan keutamaan perilaku yang ada pada Muhammad. Tanpa rasa segan, Khadijah melamarnya. Muhammad menerima lamaran itu dan tidak lama kemudian, mereka pun melangsungkan pernikahan.
Dari pernikahan itu, mereka dikurniakan seorang anak perempuan yang diberikan nama Fatimah, yang dari keturunannya lahirlah manusia-manusia suci.
HAJAR ASWAD (Batu Hitam)
Sepuluh tahun setelah pernikahan itu, kota Mekah dilanda banjir besar yang merosak sebahagian besar bangunan Kaabah. Warga kota bermaksud untuk memperbaikinya.
Untuk mencegah kekacauan yang bakal terjadi, pembaikan itu dilakukan secara gotong-royong oleh berbagai suku yang ada di kota. Tatkala perbaikan telah selesai, tibalah masanya untuk meletakkan Hajar Aswad. Ketika itu, masing-masing bangsa mengaku merekalah paling berhak untuk meletakkan batu itu sehingga perang hampir berlaku. Lalu muncul Muhammad dan memberikan satu usul. Beliau menanggalkan jubahnya dan meletakkan Hajar Aswad tepat di tengah-tengahnya dan meminta setiap kepala suku memegang tepi jubah itu kemudian membawanya bersama-sama ke tempat asalnya.
Bookmark and Share

Tiada ulasan:

Catat Ulasan