Selasa, 17 Jun 2008

KELAS MINGGU KE EMPAT

RENCANA SHABAB AL HUJJAT
SIRI IMAM
IMAM ALI ZAINAL ABIDIN
Nama : Ali
Gelaran : Zainul Abidin , As Sajjad
Panggilan : Abu Muhammad
Lahir : Sabtu, 15 Jamadiul Awwal, 36 Hijrah
Nama ayah : Hussin bin Ali
Nama ibu : Shah Banu (Shah Zanan) puteri Raja Yazdigard ke II, Farsi
Syahadah : Pada umur 58 tahun pada 21 Muharam, tahun 95 Hijrah
Tempoh Imamah : 34 tahun
Maqam : Jannatul Baqi, Madinah
Imam selepasnya : Imam Muhammad Al Baqir
Imam yang ke4 ialah Imam Ali bin Hussin a.s., ia juga terkenal dengan gelaran Zianal Abidin dan As Sajjad. Ibunya ialah Shah Banu puteri Raja Farsi. Semasa hayatnya, keilmuan, ibadah dan sifat-sifat mulia yang beliau miliki tiada tandingan sama sekali. Beliau juga terkenal dengan sifat pengasih dan suka membantu yang susah. Ramai orang datang dan menimba ilmu darinya. Doa-doa Imam yang terkumpul dalam kitab Syaifah Sajjadiah masih terpelihara hingga hari ini.
Imam akan keluar pada gelapan malam, dan akan memikul beg yang dipenuhi dengan wang dan adakalanya makanan dan kayu bakar, untuk dibahagikan kepada yang memerlukan. Ia akan mengetuk rumah-rumah orang susah dan memberi mereka apa yang ia miliki. Imam akan menutup wajahnya supaya ia tidak dikenali. Setelah kewafatannya, barulah orang-orang susah di Madinah tahu bahawa yang membantu mereka selama ini ialah Imam Ali Zainal Abidin.
Imam lebih gemar duduk dan makan bersama orang-orang susah, anak-anak yatim dan orang-orang cacat. Tingkah lakunya sentiasa menjadi contoh.

Setiap bulan ia akan mengumpulkan hamba sahayanya seraya berkata kepada mereka, ‘Apakah ada dikalangan kalian yang ingin menikah, aku akan menikahkannya dan jika ada dikalangan kalian yang ingin bebas, aku akan membebaskannya’.
Setiapkali orang datang untuk memohon bantuan darinya, Imam akan berkata ‘Selamat datang wahai yang akan membantuku mengumpul tabungan akhiratku’.
Imam terkenal dengan ibadahnya dan sentiasa mendirikan solat seribu rakaat pada tiap-tiap malam. Setiap kali mahu mendirikan solat, Imam akan mengeletar dan wajahnya bertukar pucat kerana takut kepada Allah. Imam juga dikenali sebagai ‘Zuth Thafanah’ itu orang yang memiliki lutut yang tebal. Gelaran ini diberikan kepada Imam kerana beliau begitu banyak sujud hingga kulit didahi, lutut dan tapak tangan menjadi tebal, hingga menyebabkan setiap enam bulan, Imam terpaksa mengikis kulit-kulit tebal yang mati itu. Banyaknya Imam bersujud menyebabkan beliau digelar sebagai As Sajjad iaitu yang banyak bersujud.
Setiap kali ia mengingati Allah dan keAgunganNya, Imam akan jatuh dan bersujud. Setiap kali beliau selesai berwudhuk untuk solat, beliau akan bersujud. Orang-orang pada zamannya mengatakan ‘kami tidak melihat seorang Quraish lebih baik darinya’.
Pernah seorang dari keluarga Imam menghina Imam, Imam mendengar kata-kata orang tersebut tanpa orang itu sedari. Selang berapa waktu, Imam pergi ke rumah orang tersebut, orang-orang yang berada di sana menyangkakan Imam akan membalas hinaan orang tersebut, tapi itu tidak berlaku, malah Imam membaca ayat Al Quran
“Mereka-mereka yang mengawal kemarahannya dan memaafkan yang lain, Allah adalah wali kepada mereka yang membuat baik” Ali Imran – 134.
Lalu Imam berkata kepadanya, ‘Wahai saudaraku, kau menyerangku dan mengatakan apa yang kau suka, jika apa yang kau katakan itu benar, moga-moga Allah mengampunkan aku, tetapi jika apa yang kau katakan itu salah, moga-moga Allah mengampunkan kau’.


USULUDIN
PELAJARAN 4 : SIFAT-SIFAT SALBIAH

Sifat-sifat salbiah adalah sifat-sifat yang mustahil bagi Allah dan tidak bakal akan ada pada Allah.

1. Murakkab : ertinya Allah bukan terbentuk dari bahagian baik secara
fikiran atau material.

2. Jism : Allah bukan dalam bentuk tubuh atau memiliki jisim,
malah Ia berada dimana-mana dan Ia Maha berkuasa dan
IlmuNya penuh dengan Hikmah lagi Bijaksana.

3. Makan : Allah tidak berada pada satu tempat malah Ia tidak
memiliki tempat, Ia berada di mana-mana.

4. Mutaj : Allah tidak memerlukan kepada apa pun, Ia terlepas dari
apa juga sebab dan sifat memerlukan.

5. Mar’ie : Allah tidak boleh dilihat, baik dalam dunia ini mahupun
di ahkirat nanti.

6. Mahal Tidak berlaku perubahan pada Zat Allah, Allah
Hawadith: menjangkau waktu dan tempat.

7. Sharik : Allah tidak memiliki pasangan dalam mentadbir Alam
ini.


SEJARAH

PELAJARAN 4

Wahyu Pertama
Apabila Nabi Muhammad mencapai usia 40 tahun, beliau telah dipilih dan diangkat oleh Allah SWT sebagai Rasul Nya. Pada suatu hari, ketika beliau sedang melakukan ibadah di gua Hira, beliau telah didatangi oleh Malaikat Jibrail a.s. membawa wahyu dari Allah lalu menegurnya: "Iqra! Bacalah dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari gumpalan darah. Bacalah dengan nama Tuhan Mu Yang Maha Mulia. Dialah yang mengajarkan ilmu dengan ‘pena’nya. Dialah yang telah mengajarkan kepada manusia akan segala yang tidak diketahuinya."
Semenjak itu, Muhammad telah membawa risalah Allah sebagai Rasulullah SAW untuk umat manusia di seluruh dunia. Di awal kenabiannya, Rasulullah berdakwah secara senyap-senyap. Pada ketika itu, hanya beberapa orang sahaja yang mahu menerima Islam. Orang pertama yang mengakui Muhammad sebagai Rasulullah SAW ialah isterinya Khadijah, kemudian disusuli oleh sepupunya, Ali bin Abi Thalib.
Tiga tahun lamanya Islam terus menyebar di kalangan rakyat miskin kota Mekah. Setelah itu, Allah SWT memerintahkan Rasulullah SAW untuk melakukan dakwahnya secara terang-terangan, dengan mengajak manusia menyembah Tuhan Yang Esa dan bermulah perang suci melawan para penyembah berhala.

Tugas dakwah beliau penuh dengan risiko dan bahaya. Ini adalah kerana para pemimpin kabilah ketika itu telah sekian lama menikmati kedudukannya dan menjadikan orang-orang sebagai hamba abdinya. Mereka bimbang dengan dakwah Rasulullah SAW itu akan mengoyangkan kekuasaan mereka. Dakwah beliau juga menemui banyak kesulitan kerana berhala-berhala itu telah sekian lama menjadi penyembahan mereka.

Rasulullah SAW tidak sama sekali bertolak ansur dalam urusan ini. Beliau memikul tugas ini dengan penuh tanggungjawab bagi tujuan mengEsakan Allah dan menegakkan Tauhid.

Oleh kerana itu, masyarakat yang sebelum ini menghormati beliau sudah mula membenci dan memusuhinya serta hartanya..Permusuhan mereka berlanjutan dengan penyiksaan dan merosakkan harta benda milik Nabi SAW. Namun begitu, usaha-usaha mereka itu tidak berhasil dan terus menemui kegagalan untuk menahan dakwah suci beliau.

Kaum kafir Makkah tidak pernah letih untuk mengubah pendirian Rasulullah SAW. Mereka meningkatkan permusuhannya dengan mengusir beliau beserta keluarga dan sahabatnya keluar dari Mekah dengan mengurung mereka di ladang Abu Thalib. Didalam pengurungan, kaum kafir memperketatkan sekatan sehingga tiada makanan dan minumanpun dapat ditembusI kedalamnya sehingga menyebabkan ada diantara mereka mati kebuluran. Ada pengikut Nabi yang diluar telah mempertaruhkan nyawa mereka dengan menyeludupkan makanan pada waktu malam.

Waktu berlalu, kaum kafir telah tewas dengan keteguhan dan kegigihan yang ditunjukkan oleh kaum muslimin. Akhirnya mereka memutuskan untuk membunuh Rasulullah SAW.
Bookmark and Share

Tiada ulasan:

Catat Ulasan