Jumaat, 20 Jun 2008

WILAYAH TAKWINI

WILAYAH TAKWINI

Muqaddimah


Masalah Wilayah dan Imamah adalah antara ajaran pokok mazhab Ahlu Bait a.s., ia juga merupakan salah satu dari rukun akidah selain Tauhid, Adl, Nubuwah dan Maad. Para
ulamak Syiah dari masa ke semasa telah menulis dan membahaskan masalah ini dengan teliti bersumberkan dalil-dalil naqli dari Al Quran dan kitab-kitab hadis baik dari kalangan Syiah mahupun Ahlu Sunnah., dan disertakan dengan dalil-dalil akli untuk membuktikan akan kebenaran maktab Imamiah yang berpegang kepada Wilayah 12 orang Imam selepas Rasulullah. Tidak kurang juga para penyelidik menjawab sanggahan-sanggahan yang diutarakan oleh saudara-saudara Ahlu Sunnah dalam bab ini.

Tujuan utama untuk membahas tajuk ini adalah untuk memahamkan kepada kita pengikut dan pencinta Ahlu Bait akan kedudukan wilayah Ahlu Bait supaya tidak terjadi ifrad dan tafrid. Ifrad dengan menganggap mereka seperti manusia-manusia yang lain dan tafrid pula menganggap mereka bukan lagi manusia. Kedua-dua hal ini berlaku dikalangan pengikut Ahlu Bait, khususnya golongan yang tafrid seperti golongan “sheikhiah” yang menganggap para Imam 12 itu bukan manusia tetapi seakan dewa. Para marajih sejak dini lagi sudah mengkafirkan gologan ini dan menganggap mereka sebagai ghulat walau secara zahir mereka berpegang pada mazhab Imamiah.

Masalah wilayah para Imam adalah masalah yang amat sensetif sekali dan amat berharga. Setiap fadilat dan kelebihan yang Allah kurniakan kepada mereka amat sukar untuk difahami dan ditasawurkan oleh orang-orang biasa hingga boleh mengakibatkan mereka menjadi terpesong dan ghulat dalam akidah. Para Imam sendiri dalam beberapa hal tidak menceritakan dan menunjukan kelebihan yang mereka miliki kepada semua orang.

Sebagaimana kata Amirul Mukminin Imam Ali a.s.
“Ifrad dan Tafrid akan masalah wilayah menyebabkan kehancuran mereka…”
Nahjul Balagha Fidh, ms 1141.


Dalam perbahasan ini selain dari membahas akan wilayah takwini para Imam 12, kita juga akan membahas beberapa bab sebagai asas perbahasan termasuklah perbahasan Tauhid dan pecahannya, hukum-hukum kuasaliti semula jadi, jalan-jalan yang menghasilkan kekuatan , Ismu Eh’zam dan bab-bab yang lain.

Para Ikwan Mukmin dan Mukminat diharap dapat memberikan komentar mereka dan insyallah jika ada soalan, kami sedia dan akan cuba menjawabnya.

Wa ma uridu illa islah Lillahi Taufik ilaihi tawakaltu wa ilaihi unibtu



Tauhid dan Wilayah Takwini

Perbahasan Satu
Tauhid dan para Ambia


Masalah tauhid dan menyembah Yang Maha Esa serta menentang segala bentuk syirik dan penyembahan berhala adalah tugas paling utama para Ambia pada sepanjang sejarah. Antara ayat-ayat Al Quran yang menyebut tentang tugas para Ambia adalah dalam surah

An Nahl, ayat 36 :
“sesungguhnya kami telah mengutus kepada setiap umat, Rasul yang mengajak untuk menyembah Allah dan meninggalkan taghut….”


Dalam surah Ambia, ayat 25
“tidak kami utus sebelum kamu dari Rasul kecuali kami mewahyukan kepadanya sesunggunya tiada tuhan selain Aku maka sembahlah Aku”


Dalam surah Fhusilat, ayat 14
Telah datang kepada mereka para Rasul dari kalangan mereka dan dari belakang mereka dengan memerintah mereka untuk tidak menyembah selain dari Allah”


Ayat-ayat di atas sebagai contoh akan tugas paling penting para Ambia Allah untuk mengajak umat-umat mereka bertauhid dan tidak menyembah selain Allah serta menentang kesyirikan dan taghut.

Pembahagian Tauhid
Secara usulnya tauhid boleh dibahagikan kepada empat (4) pecahan yang penting dan setiap satu darinya memiliki urutan rantingnya tersendiri. Usul tauhid yang empat adalah sebagaimana yang berikut.

i. Tauhid Zat
ii. Tauhid Sifat
iii. Tauhid Ibadat
iv. Tauhid Af’al (perbuatan)

Perbahasan tentang Tauhid merupakan perbahasan yang memerlukan ketelitian. Ia adalah asas kepada marifah. Tanpanya tiada agama, ia adalah awal dari agama. Kecetekan akan masalah Tauhid akan membawa kepincangan dalam memahami hal-hal yang lain dari akidah termasuk dalam mengenal Imam dan Wilayah Takwini mereka.

Dalam perbahasan ini, kita hanya menyentuh sedikit tentang pembahagian Tauhid dan tidak akan membahasnya secara terperinici. Dengan izin Nya dan Rasulullah serta Ahlu Baitnya, kita akan membahasnya dalam tulisan-tulisan yang lain.Untuk perbahasan yang lebih rinci akan hal ini, sila rujuk ke kitab-kitab akidah Imamiah yang muktabar seperti kitab Babul Hadi Asyr karangan Allamah Hilli, Ta’alimul Akidah oleh Sheikh Misbah Yazdi, Tauhid oleh Sheikh Sadduq, Ilahiat oleh Sheikh Jaffar Subhani atau untuk kefahaman yang lebih mendalam sila rujuk kitab Risalatul Tauhidiah oleh Allamah Tabatabaie r.a., Tahrirul Tahmhidul Aka’ed oleh Sheikh Jawadi Amoli dan kitab-kitab muktabar yang lain.

i. Tauhid Zat

Tauhid sifat adalah menyakini bahawa Allah Yang Maha Suci tidak memiliki pasangan dan tiada yang seumpama Nya. ZatNya tidak memiliki anggota dan bukan sebahagian dari yang lain dan Ia tidak dapat ditasawwurkan. Zat yang tidak memiliki batas dan tidak ditempati pada tempat serta tidak dilingkupi oleh ruang.
Antara ayat-ayat Al Quran yang menerangkan Tauhid Zat seperti Surah Tauhid,

surah Ambia ayat 22.
“jika saja pada langit dan bumi tuhan selain Allah, maka langit dan bumi akan kacaubilau (fasad)”


Surah Ali Imran, ayat 18
“Allah dan para Malaikat serta yang berilmu bersaksi sesungguh tiada Tuhan selainNya Yang Berdiri dengan Keadilan, (seluruh alam bersaksi) tiada tuhan kecuali Dia Yang Maha Kuasa dan Maha Bijaksana.”


Ayat-ayat ni juga mengisyarahkan kebenaran dalil akal yang mana sistem yang wujud dalam alam ini adalah system yang satu. Keseimbangannya serta keterikatan satu dengan yang lain menunjukan kesemuanya kembali kepada pencipta dan zat yang satu. Dalam perbahasan Tauhid dibahaskan hal ini dalam burhan Nizam. Jika ada dua pencipta maka pasti akan ada dua sistem, maka ini akan menyebabkan kecelaruan dan alam juga akan hancur disebabkan dua iradah. Jika satu iradah terkalahkan maka menujukan akan kelemahan dan ini mustahil bagi pencipta alam.

Dalam dalil kausaliti (sebab akibat) membuktikan hal yang sama. Alam yang keseluruhannya adalah satu dan yang satu tidak akan memiliki dua penyebab kejadiannya. Ini akan mengakibatkan suatu yang telah ada diadakan sekali lagi. Serta keterikatan satu dengan yang lain dari alam ini diikat dengan hukum sebab akibat dan akhirnya semua akan kembali kepada satu sebab yang mutlak.Dalam burhan Siddiqin secara jelas menunjukan bahawa hakikat dari wujud itu hanya satu atau esa dan tidak akan terbayangkan untuknya dua.

ii. Tauhid Sifat
Tauhid sifat menjelasakan bahawa antara Zat dan Sifat bukan dua hal yang berbeza. Para ulamak sering menyebut ZatNya adalah SifatNya sendiri dan SifatNya adalah ZatNya sendiri. (Zattu ainul sifatihi wa sifatuhu ainu zattihi). Zat Allah adalah Yang Berilmu , Yang Berkuasa, Yang Azali dan Yang Abadi. Jika ZatNya bukan SifatNya maka bererti Allah terbentuk dari komponen yang boleh dipilah-pilah serta memerlukan setiap anggota dari komponen itu untuk ada, dan ini adalah sifat yang ada pada makhluk. Sesungguhnya Allah, Maha Suci dari pandangan yang sedemikian. Akal yang sehat tidak dapat menerima bila Allah memerlukan kerana memerlukan adalah sifat fakir sedangkan Allah yang Maha Kaya,

sebagaimana firmanNya dalam surah Fathir, ayat 15:
“wahai manusia sesunggunya kamu semua fakir kepada Allah dan Allah Dialah yang Maha Kaya lagi Maha layakDiPuji”


dalam surah Luqman, ayat 26 :
“Allah yang memiliki apa saja di langit dan di bumi, sesungguhnya Allah Dialah Maha Kaya Lagi Maha Layak Dipuji”


Dari sini kita boleh mengambil natijah bahawa Zat Allah bukanlah satu hal yang berasingan dari SifatNya, Cuma dalam perbahasan akidah diterangkan bahawa kefahaman dalam memahami Sifat-Sifat Allah membuatnya dibahas dalam bab-bab yang berbeza tetapi sebenarnya hakikat Sifat dan Zat itu sama.

iii. Tauhid Ibadah
Ia yang menjadikan alam ini dan Dialah yang mengurusnya, setiap nikmat yang tidak terhingga ke atas makhluk datang dariNya. Maka Dia lah yang layak untuk disembah dan tidak terbayang selain dariNya. Amirull Mukmin berkata ‘tidak aku menyembahNya kerana takut pada api nerakaNya atau tamak kepada syurgaNya tetapi aku melihatNya layak untuk disembah maka aku menyembahNya’.

Ia adalah kesempurnaan mutlak dan mutlak kesempurnaan. Akal hanya dapat menerima ibadah yang dilakukan kepada kesempurnaan mutlak bukan selain darinya. Dan dengan itu mereka yang menuju kepadaNya akan meyibukan diri dengan pembinaan dan penjagaan diri serta mengangkat darjat mereka semakin dekat kepadaNya. Di sini kita membawa dua ayat yang menyentuh tentang tauhid Ibadah.

Surah Al Fatiha, ayat 4,
“hanya pada Mu kami menyembah dan hanya pada Mu kami meminta pertolongan”


surah Ali Imran, ayat 64
“katakan (Muhammad), wahai ahli kitab, marilah kepada kalimah yang sama antara kami dan kamu yang tidak akan kami sembah kecuali Allah dan jangan kita syirik kepadaNya dengan sesuatu”



iv. Tauhid Perbuatan
Ini bermaksud setiap perbuatan yang belaku dalam alam kejadian semuanya kembali kepada Allah S.W.T. dan semuanya bergerak dibawah Qudarah (kekuatan) Nya. Ia adalah Sebab mutlak, Sebab kepada segala penyebab kepada segala yang wujud. Dalam alam ini yang hadir hanya kekuasaanNya sahaja dan tiada selainNya yang memiliki kemampuan mandiri untuk mengatur alam. Sifat iktiar manusia merupakan lambang akan kekuasaan dan kurniaanNya. Manusia dan kewujudan yang lain ketika memiliki iktiar dalam perbuatan, pun tidak akan mampu melakukan apa-apa tanpa kekuasaan dan izin serta qudrah Nya. Berberapa ayat-ayat Al Quran mengisyarahkan akan hal ini.

Surah Ar Radh, ayat 16
“katakanlah Allah yang menjadikan setiap sesuatu dan Ia yang Esa dan lagi Maha Berkuasa”


Surah Al Fathir, ayat 3
“wahai manusia ingatlah nikmat Allah yang dikurniakan kepada kamu, apakah ada pencipta selain Allah yang mengurniakan kamu rezki dari langit dan bumi, tiada tuhan selain Nya maka kemana kamu akan berpaling”


Surah Yassin, ayat 82
“sesungguhnya urusanNya jika Ia menginginkan sesuatu, Ia mengatakan kepadanya jadilah maka ia akan ada, maka Maha Suci yang pada tanganNya malakut setiap sesuatu dan kepadaNya semua akan kembali”


Dengan ini kita dapat memahami bahawa seluruh kewujudan dalam alam mungkin datang dariNya. Dia adalah pemilik mutlak dan kekuasaan yang padaNya tidak pada yang lain. Iktiar setiap sesuatu ada padaNya. Perlu difahami juga, hal ini tidak bertentang dengan iktiar yang dimiliki oleh manusia. Menolak iktiar manusia sama ertinya dengan menafikan Qudrah Allah malah lebih teruk dari itu. Untuk perbahasan ini perlu dirujuk kepada perbahasan keadilan Allah, khususnya buku keadilan Ilahi karangan Allamah As Syahid Murtaza Muttahari r.a.


PERBAHASAN 2

Pembahagian Tauhid Perbuatan


Sebagaimana yang telah disebut dalam perbahasan yang lepas. Setiap satu dari usul Tauhid memiliki ranting-rantingnya tersendiri. Ini termasuk Tauhid perbuatan memiliki rician dan bahagian tersendiri. Di sini kita akan mengemukakan beberapa contoh dari pembahagian Tauhid Perbuatan.


1. Tauhid Khalikiat (penciptaan)
Allah S.W.T. Zat Yang Suci yang menjadikan semesta alam dan bukan selain dariNya. Ia adalah Wujud yang Wajib dari ZatNya. Ia menjadikan setiap wujud yang mungkin (yang memerlukan) dan kesemuanya ada makhlukNya sebagaimana firman Allah dalam

surah Al An’am, ayat 102
“inilah Allah Tuhan kamu, tiada tuhan selainNya yang menjadikan setiap sesuatu, maka sembahalah Ia, dan Ia wakil (mengatur) setiap sesuatu”


surah mukmin, ayat 62.
“inilah Allah, Tuhan kamu, yang menjadikan setiap sesuatu, tiada tuhan selainNya, maka kemana kamu berpaling”


2.Tauhid Hakimmiat (kehakiman)
asas dari kebebasan menuntut seseorang tidak berhak menghukum orang lain. Dari satu sisi lain pula, manusia mahau tidak mahu perlu hidup dalam masyarakat dan ini menuntut perlu ada satu pemerintahan, jika tidak manusia tidak mampu hidup secara berkelompok.

Allah adalah pencipta dan yang mengatur manusia dan seluruh alam, maka dengan itu hak menghukum hanyalah milik Allah, Perlaksanya adalah para Ambia dan Rasul serta para Imam yang suci, dan pada zaman gahibah Imam yang ke 12, kekuasan itu terletak pada bahu Fuqaha yagn memenuhi syarat. Allah S.W.T. berfirman dalam

surah Yusuf ayat 40
“…hukum hanyalah miliki Allah, Ia mengarahkan kamu untuk tidak menyembah kecuali kepadaNya…”


dari ayat ini kita boleh mengambil kesimpulan bahawa dalam alam syariat para Rasul dan Imam ditugaskan untuk mengatur kehidupan manusia sebagai wakil Allah. Mereka adalah perlaksana hukum Allah. Ini kita panggil sebagai wilayah Tasyrie. Selepas ghibah kubra, wilayah ini dipikul oleh para fuqaha. Pada asasnya manusia lain tidak ada hak untuk menghukum orang lain.


3. Tauhid Ketaatan

Ini bermaksud di dalam alam kejadian tidak ada yang memiliki wewenang secara madiri untuk wajib ditaati kecuali Allah S.W.T. Ketaatan kepada para Rasul dan Aimmah juga berada di bawah ketaatan kepada Allah. Ini disebabkan ketaatan mutlak berkait dengan unsur pemilikan dan penguasaan dan ianya hanya dimiliki oleh Allah S.W.T. dan bukan selainNya. Ketaatan yang disyariatkan kepada para Aulia dikeranakan hubungan ibadah dan penyembahan mereka kepada Allah, sebagaimana yang difirman dalam

surah An Nissa, ayat 64
“tidak kami utus dari Rasul kecuali untuk ditaati dengan izin Allah…”
Ayat ini merupakan contoh yang menunjukan bahawa kewajiban mentaati para utusan dan wali Allah adalah dengan izin Allah S.W.T.


4. Tauhid dalam membuat syariat dan undang-undang
Dalam kehidupan bermasyarakat yang berhak untuk membuat undang-undang untuk manusia adalah yang memiliki pengetahuan yang sepenuhnya tentang manusia serta dapat mengusai manusia. Ia juga tidak akan memberatkan kelompok-kelompok tertentu serta tidak memiliki kepentingan diri. Tidak ada yang lebih mengenal manusia dan alam ini lebih dari pencipta manusia sendiri, maka yang layak untuk membuat hukum untuk manusia patuhi adalah Allah S.W.T., hatta para Rasul dan Aimmah juga tanpa izin Allah tidak berhak mengubal hukum untuk manusia.

Firman Allah dalam surah Al Ma’idah, ayat 44
“sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah maka mereka adalah orang-orang yang kafir”


Pada lanjutan ayat ini mereka juga digelar sebagai fasik dan zalim.

5. Tauhid Rububiat
Hanya Allah saja yang mengatur dan mengurus alam ini. Sistem dan putaran alam berada pada kekuasaan Allah S.W.T. dan tanpa izinNya tiada siapa yang memiliki kekuatan untuk mengusai dan campur tangan dalam pengurusan alam.

Contoh-contoh ayat yang menyebut akan hal ini.

Surah ArRahman, ayat 17
“tuhan yang mengatur dua timur dan dua barat”


surah al Jasiah, ayat 36
“maka segala puji untuk Allah pengatur petala langit dan pengatur dunia dan pengatur sekian alam”


surah An’am, ayat 164
“kata (ya Muhammad )apakah kamu inginkan selain Allah sebagai tuhan? Dan Ia mengatur setiap benda”


surah Yunus, ayat 3
“sesungguhnya tuhan (pengatur) kamu, Allah yang menjadi petala langit dan bumi dalam enam hari danlau Ia bersemayam atas arys dan mentadbir segala urusan, tidak ada penyembuh kecuali selepas izinNya, itulah Allah tuhan(pengatur) kamu, beribadahlah kepadaNya, apakah kamu tidak berfikir”



6. Tauhid pada Pemilikkan


Seluruh alam, termasuk manusia adalah makhluk Allah S.W.T. dan keberadaan mereka juga atas kurniaan Allah dan terikat denganNya. Pengguasaan dan pemilikkan manusia ke atas alam juga disebabkan iradah dan kehendak Allah. Tidak sekali-kali manusia memilikinya secara mandiri. Semuanya berada di bawah pemilikkan Allah, baik secara hakiki, pemilikkan yang bersangkutan dengan alam semula jadi, mahupun secara huquqi (hukum), pemilikkan secara syariat dan undang-undang.

Secara taqwini Allah adalah pemilik mutlak alam. Seluruh petala langit dan setiap lapisan bumi di bawah pemilikan Allah. Allah juga adalah pemilik sebenar hukum syariat. Secara zahir Allah telah mengurniakan pemilikan kepada manusia secara majazzi (lawan hakiki). Manusia secara majazzi adalah pemilik apa yang ia usahakan.

Dalam surah Ali Imran,ayat 189, Allah berfiraman yang maksudnya
“dan bagi Allah kerajaan petala langit dan bumi dan Allah berkuasa atas setiap sesuatu”


Surah Al Baqarah, ayat 157,
“….mengatakan sesungguhnya kami dari Allah dan kepadaNya kami akan kembali”
Amirullmukminin mengatakan maksud kami dari Allah adalah ‘mengakui bawa diri kita adalah milik Allah’ dan kepadaNya kami akan kembali adalah ‘mengakui bawa diri kita akan mati’ (Nahjul Balagha, kata-kata hikmah 95)


Ayat dan kata-kata Amirullmukminin Ali bin Abi Talib adalah contoh yang menjelaskan bahawa pemilik sebenar alam dan segala di dalamnya adalah Allah.

Al Marhum Alamah Tabatabie r.a. dalam hal ini mengatakan,
“wujud manusia dan segala sesuatu yang berhubungan dengannya dari kekuatan dan perbuatannya terikat dengan Allah yang menjadikan dan mengwujudkannya. Kehidupan manusia bergantung kepada wujudNya. Manusia dalam segala bentuk keadaan dan keberadaan memerlukan dan bergantung kepadaNya dan dalam apa juga hal manusia tidak mandiri, maka tuhannya akan mengusainya dengan apa yang Ia inginkan dan manusia tidak memiliki apa-apa pun dan Allah adalah pemiliknya, kekuatan dan segala perbuatannya……”


Maka pemilikkan sebenar Allah dan untuk manusia secara majazzi dan kurnian.
Bookmark and Share

1 ulasan:

  1. shiah itu sesat lg menyeleweng serta gila seks.penghina sahabat dan suka melaknat para sahabat

    BalasPadam