Selasa, 17 Jun 2008

KELAS MINGGU KE DUA

RENCANA SHABAB AL HUJJAT
SIRI IMAM
IMAM HASSAN A.S
Nama – Hassan
Gelaran – Al Mujtaba
Panggilan – Abu Muhammad
Lahir – 15 Ramadhan tahun 3 hijrah
Nama Ayah – Imam Ali Bin Abi Talib
Nama Ibu – Fatimah Az Zahra binti Rasulullah
Syahadah – pada umur 46 tahun, 28 safar, tahun 50 hijrah
Tempoh Imamah – 10 tahun
Maqam – Jannatui Baqi, Madinah
Imam selepasnya – Imam Hussin bin Imam Ali
Imam yang kedua ialah Imam Hassan putera kepada Imam Ali as. Ibunya ialah Fatimah Az Zahra binti Rasulullah. Imam Hassan ialah cucu pertama Rasulullah dan Imam yang kedua selepas ayahnya Imam Ali.
Imam Hassan dilahirkan di Madina pada hari Selasa, 15 ramadhan, 3 tahun selepas hijrah. Beliau syahid diracun oleh salah seorang isterinya, pada 28 safar, 50 hijrah. Majlis kebumiannya dilakukan oleh adiknya Imam Hussin,yang juga Imam selepasnya. Imam Hassan dimaqamkan di Janntaul Baqi, Madina.
Imam adalah seorang yang banyak beribadah dan tiada tandingannya pada zamannya. Ia amat meyerupai datuknya Rasulullah. Ia adalah seorang yang berakhlak mulia dan suka membantu orang lain yang dalam kesusahan.
Pernah satu hari, salah seorang hamba sahaya perempuan Imam menghadiahkan sejambak bunga kepadanya. Imam mengatakan kepadanya, ‘kamu bebas kerana Allah’ dan Imam melanjutkan lagi ‘ketika kamu diberi, sebagai balasan berikan yang terbaik atau sama dengannya’.
Antara contoh kemuliaan Imam adalah ketika seorang dari Syam datang ke Madinah dan ketika bertemu dengan Imam, ia mula melemparkan kata-kata kejian terhadap Imam. Imam tidak mengatakan apa-apa pun. Setelah selesai mencaci maki Imam, Imam pun menghampirinya dan mengucapkan salam kepadanya dan berkata kepadanya dengan senyuman, ‘wahai saudaraku, kau pasti orang asing di sini dan kau tidak mengenalku. Oleh itu jika kau menghadapi apa saja kesusahan, aku akan membantumu, jika kau mahukan apapun akan aku penuhi, jika kau ingin pergi kemana-mana akan aku bawa, jika kau lapar, kau boleh menjadi tetamuku, jika kau tidak memiliki pakaian, aku akan berikan, jika kau rasa kesunyian, aku akan menemanimu”
Setelah orang Sham tersebut mendengar kata-kata Imam, dia menangis dah berkata ‘aku bersaksi kau adalah khalifah Allah di atas muka bumi dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui kepada siapa Ia menurunkan risalahNya”.
Rasulullah pernah bersabda “barang siapa yang ingin melihat wajah pemimpin pemuda ahli syurga, lihatlah kepada puteraku Hassan”. Dihadis yang lain Rasulullah bersabda “sesiapa yang cintaiku, ia juga patut mencintainya (Imam Hassan)”.
Imam Hassan telah mengerjakan Ibadah haji sebanyak 25 kali dengan berjalan kaki.
Salah sorang dari sahabat Rasulullah menungkilkan, satu hari Imam Hassan berjalan dan bertemu dengan beberapa orang sahabat Rasulullah, Imam memberi salam kepada mereka dan mereka menjawab salamnya dan setelah itu Imam pun berlalu pergi. Ada seorang dari sahabat Rasul yang tidak mengenal Imam, apabila diberitahu yang tadi itu adalah Imam Hassan, ia dengan bersegera mengejar Imam. Setelah bertemu Imam ia pun berkata ‘salam ke atas mu wahai maula ku’. Sebahagian orang bertanya kepada sahabat Rasul itu, kenapa memanggil Imam dengan perkataan maula ku. Ia mennjawab ‘aku mendengar Rasulullah bersabda “sesungguhnya puteraku ini (Imam Hassan) adalah pemimpin (maula)”
Soalan:
1. Apakah makna Al Mujthaba?
2. Kenapa Imam Hassan dipanggil dengan Abu Muhammad?
3. Sham sekarang ini terletak di negara mana?
4. Siapakah yang merancang pembunuhan Imam Hassan dan ceritakan peristiwa itu?
5. Kisahkan secara ringkas proses pemakaman Imam Hassan?

USULUDDIN (Asas-Asas Agama-Akidah)

Pelajaran 2

Adanya alam ini menunjukan bukti bahawa Allah itu ada dan Allah jugalah yang mengatur alam ini. Allah adalah Esa dan tidak memiliki sekutu dalam menjadikan dan mengatur alam ini.

Antara jalan untuk mengenal Allah adalah dengan sifat-sifatNya. Sifat-sifat yang ada pada Allah dipanggil sebagai sifat Subutiyah manakala sifat yang mustahil bagi Allah dipanggil sebagai sifat Salbiyah.

Sifat-sifat Subutiyah Allah ialah:
1. Qadim
2. Qadir
3. Hayy
4. Alim
5. Murid-Iradah
6. Mudrik
7. Mutakalim
8. Sadiq

Sifat-sifat Salbiyah Allah ialah:
1. Murakkab
2. Jism
3. Makaan
4. Mohtaj
5. Mar’ie
6. Mahal Hawadith
7. Sharik


Sifat-sifat ini akan diterangkan dalam perbahasan yang akan datang.

PERBAHASAN FURUUDIN SILA RUJUK BUKU MARILAH SOLAT KELUARAN ALMUNTAZAR RESOUCES

SEJARAH
PELAJARAN 2
Bangsa Quraisy
Bangsa Quraisy dipandang sebagai salah satu bangsa yang dihormati dan disegani di antara bangsa-bangsa yang ada di semenanjung Arabia. Quraisy sendiri terbahagi kepada berbagai suku. Bani Hasyim adalah salah satu suku terhormat di antara suku-suku yang ada. Qushai bin Kilab adalah nenek moyang mereka yang bertugas sebagai penjaga Ka'bah. Di tengah warga Makkah, Hasyim dikenal sebagai orang yang mulia, bijaksana, dan terhormat. Ia banyak membantu mereka, memulai perniagaan pada musim dingin dan musim panas supaya mereka mendapatkan penghidupan yang layak. Atas jasa-jasanya, warga kota memberinya julukan "Sayid" (tuan). Julukan ini secara turun-temurun disandang oleh anak keturunan Hasyim. Setelah Hasyim, kepemimpinan bangsa Quraisy dipercayakan kepada anaknya yang bernama Muthalib, kemudian dilanjutkan oleh Abdul Muthalib.
Abdul Muthalib adalah seorang yang berwibawa. Pada masanya, Abrahah Al-Habasyi menyerbu Makkah untuk menghancurkan Ka'bah, namun berkat pertolongan Allah SWT, Abrahah dan pasukan gajahnya mengalami kekalahan. Tahun penyerbuan itu kemudian dikenal dengan nama Tahun Gajah. Dan sejak peristiwa itu, nama Abdul Muthalib pun semakin terpandang di kalangan kabilah Arab.
Abdul Muthalib mempunyai beberapa anak. Di antara mereka, Abdullah adalah anak yang paling saleh dan paling dicintainya. Pada usia 24 tahun, Abdullah menikah dengan perempuan mulia bernama Aminah.
Dua bulan setelah Tahun Gajah, Aminah melahirkan seorang anak. Ia memberinya nama Muhammad. Sebelum kelahiran Muhammad, ayahnya Abdullah meninggal dunia. Tidak lama setelah melahirkan, sang ibu pun menyusul suaminya kembali ke alam baka. Maka, sejak awal kelahirannya, Muhammad sudah menjalani hidupnya sebagai anak yatim piatu.
Setelah ditinggalkan oleh kedua orang tua yang dicintainya, Muhammad diasuh oleh datuknya sendiri, Abdul Muthalib. Berkat anugerah dan rahmat dari Allah SWT, Muhammad tumbuh menjadi dewasa dengan kesucian jiwa yang terpelihara.
Warga kota Makkah begitu mencintainya, bahkan merelakan barang-barang mereka berada di bawah pengawasan Muhammad. Atas kejujuran dan sifat amanah yang ditunjukkannya, mereka memberinya gelaran "Al-Amin", yakni orang yang tepercaya.
Dengan bekal iman yang teguh, Muhammad membantu orang-orang fakir, membela orang-orang yang tertindas, membahagikan makanan kepada mereka yang lapar, mendengarkan keluhan-keluhan mereka, dan berusaha memberikan jalan keluar atas masalah-masalah yang mereka hadapi.
Bookmark and Share

Tiada ulasan:

Catat Ulasan